Educatie

’n Bries brengt vernieuwende vorm van educatie voor basisscholen. De basis is de zelf ontwikkelde combinatie van kunst, theater en beleving in de natuur. Daarbinnen onderscheiden we onderstaande modules voor een educatief programma.

Na een korte performance met als vraag: ‘Wat zijn wij in de Natuur’ worden de kinderen een onderdeel van deze act. Hierin ligt de nadruk op je eigen zijn. We bedenken geen complete voorstelling meer. De kinderen worden in groepen verdeeld en zelf een maker. Een begeleider neemt de groep mee op verkenning en ontdekking in de natuur, waarbij de kinderen aan de voorstelling gaan verder werken. Hierin volgen ze een aspect van theater als geluid, spel/dans, performances en decor. Elk idee komt samen in een eindpresentatie voor iedereen.

’n Bries Educatie voor basisscholen: Modules

Natuurbeleving en educatie
met de nadruk op perceptie, beleving en op onderzoek; Kinderen struinen en verkennen het eiland met onderweg opdrachten die een relatie hebben met de voorstelling, de natuur en het eiland.

Kunst en creëren
waar kinderen onder begeleiding van een kunstenaar van materialen ter plekke kennis maken met installaties. Verder bedenken de kunstenaars een werkwijze om samen met de kinderen uit te voeren. Daarnaast gaan ze aan het werk om gezamenlijk een kunstwerk te maken.

Beweging / fysiek
waarbij fysieke oefeningen de basis vormen van het programma, zoals boom klimmen, in evenwicht lopen met ogen dicht door de natuur, gespiegeld wandelen en bijvoorbeeld touwslingeren. De oefeningen zijn bedoeld voor alle kinderen van de middenbouw, haalbaar en uitdagend. Bovendien durft de een meer dan de ander. Kinderen die het eng vinden worden geholpen en kinderen die meer durven worden uitgedaagd. Het zijn opdrachten waarbij de groep elkaar helpt om verder te komen. Tijdens dit programma wordt de groep rondgeleid door de ‘wilde’ natuur, door de brandnetels, over zand, onverharde paden. We struinen door het gebied. De kinderen bewegen veel en zijn na een ochtend moe en gezond!

Reflectieles

Kort na het bezoek volgt er een reflectieles in de klas door een medewerker van ‘n Bries. Kinderen worden nog eens meegenomen in de voorstelling en de natuur via een opdracht. Ze maken een eigen verhaal en voorstelling, een kleine animatie in een uur.

Reacties van de kinderen

Een natuureiland zo dichtbij in hun eigen stad. Voor veel kinderen uit Rotterdam-Zuid is dat iets wat ze maar amper kunnen geloven. Ze zien er Schotse Hooglanders waarvan ze denken dat het bizons zijn, vangen kikkervisjes die ze mee naar huis willen nemen en voelen soms voor het eerst dat brandnetels prikken, maar leren daarna dat de natuur er met de weegbree zelf een oplossing voor heeft. “Juf, zijn we nu in het buitenland?”, vragen ze. Of, wijzend op de skyline van Rotterdam: “Zijn die gebouwen daar in Duitsland?” “Kunnen we hier elke dag heen?” Rennend door de struiken: Soms zijn ze in de war over een stok met kunststof vleugels, of over een acteur in een dassenpak. Het zou zo maar een echt dier kunnen zijn…

Praktisch

’n Bries biedt educatie voor basisscholen in de ‘wilde’ natuur op het Eiland van Brienenoord en in het Schiebroeksepark in Rotterdam. Op aanvraag behoren ook andere parken in Rotterdam, of andere steden tot de mogelijkheden. Het is een programma van 1 dagdeel (ochtend of middag) waarbij kinderen vooral zelf op onderzoek uitgaan. Scholen krijgen voor aanvang een informatiebrief, gevolgd door een lesbrief. Meld je aan via het aanmeldformulier.

  • Doelgroep: de groepen 4,5 en 6 van de basisschool.
  • Speelperiode: mei/juni/juli en het najaar.
  • Duur: dagdeel van 3 uur (keuze tussen ochtend of middag)
  • Grootte: 55 – 60 kinderen en 2 tot 3 begeleiders van de school.
  • Locatie: Eiland van Brienenoord en Schiebroeksepark in Rotterdam.
  • Reflectieles: verzorgd door een docent van ’n Bries op school.
  • Kosten: € 3 per kind

Sinds 2018 werkt ’n Bries samen Buzz010  waardoor het busvervoer naar educatieve excursies voor sterk gereduceerd tarief wordt aangeboden aan deelnemende scholen.